שמן זית כתית מעולה: מה הוא ומה טיבו

שמן כתית מעולה, מה הוא?

שמן זית "כתית מעולה" הוא השמן שיש בו את תכולת המרכיבים התזונתיים הגבוהים ביותר. מדד ה"חומציות" המפורסם, הוא שיעור החומצות החופשיות (ה"רעות") מתוך כלל חומצות השומן, שהתפרקו ממבנה הטריגליצריד הטבעי של השומן.  ככל שהן נמוכות יותר כך השמן בריא יותר. שיעורם  בשמן כתית מעולה, לפי תקן עולמי  הוא של 0.2-0.8 אחוזים מכלל החומצות השומניות שבשמן.  יש מדדים נוספים לאיכותו של השמן, טעם, ריח, ארומה ועוד.

התנאים לייצור שמן כתית מעולה: גידול העצים בתנאים אופטימליים של השקייה ודישון תוך מניעת פגיעה של מחלות ומזיקים ושימוש במלכודות אורגניות כנגדם; כניסה למסיק כאשר הפרי הבשיל אך עודו ירוק ברובו והשחיר קמעה;   הובלת הפרי לבית הבד מיד לאחר המסיק בעודו טרי. זאת על מנת למנוע התחמצנותו בהשהייתו בשטח;  עצירת שמן בבית בד מקצועי ואיכותי, המפריד בין השמן לבין חלקי הזית האחרים בכבישה קרה, היינו עד 30 מעלות.

לשימור השמן וסינונו חשיבות עליונה. שימורו במיכל ואקום אטום מניאוסטה,  בטמפרטורה של כ-20 מעלות כל השנה כשהוא מוגן מקרני UV, ואריזתו בפחים, יבטיחו את איכותו, ניחוחו וטעמו  במשך תקופה ארוכה.

תהליך ייצור השמן כפי שמפורט לעיל, מפוקח על ידי ענף הזית במועצת הצמחים של משרד החקלאות. הוא ונבדק לעומק במעבדות מוסמכות. למגדלים העומדים בכל הדרישות המתוארות לעיל, ענף הזית המעניק את תו האיכות.